Saturday, July 3, 2010

Hakikat Tauhid

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH.............

ISTI'AZATI BILLAH, WABTIDAIE BISMILLAH, WA KULLULHAMDI LILLAH, WASSOLATU WASSALAMU 'ALA RASULILLAH, WA 'ALA ALIHI WA ASHABIHI WA MAN WALAH.............

SUBHANAKALA ‘ILMALANA ILLA MA ‘ALLAMTANA, INNAKA ANTAL’ALIMUL HAKIM, RODHITU BILLAHI RABBAN WABIL ISLAMI DINAN WA BIMUHAMMADIN NABIYAN WA RASULA.............

AMMA BA'DU,

Ilmu Tauhid adalah ilmu yang mempelajari tentang keesaan Allah, yang bertujuan untuk menumbuhkan dan memperteguhkan keyakinan dan keimanan bahawa Allah itu Maha Esa. Kerana bersifat keyakinan, maka dalam kajian ilmu tauhid lebih tertuju kepada hati yang meyakini, sehingga ilmu tauhid dinyatakan juga sebagai ilmu hati disebabkan pemahamannya dilakukan melalui hati.

Karena sifatnya yang lebih mengarah kepada keyakinan, maka dalam ilmu tauhid tidak dibahasa tentang tata cara ibadah. Akibatnya hanya sedikit umat yang meluangkan kesempatan untuk mempelajari ilmu tauhid. Sebahagian lagi menganggap ilmu tauhid adalah imu yang dipelajari oleh generasi tua, sehingga anak muda merasa belum perlu untuk mempelajarinya dan akan belajar nanti setelah tua. (Siapakah yang boleh menjamin bahawa dia boleh hidup sampai tua?)

Sesungguhnya mempelajari ilmu tauhid itu sangat mudah, kerana boleh difahami melalui bermacam-macam cara, sesuai dengan pembahagian ilmu tauhid itu sendiri yaitu;

1. Tauhid Rububiyah

Tauhid Rububiyah bererti tauhid yang menyakini bahawa Allah adalah Tuhan, Tuhan Yang Maha Pencipta dan maha segala perbuatan-perbuatanNya. Pembelajaran dan pemahaman tauhid rububiyah lebih dititik beratkan kepada Maha Kaya daripada Tuhan Maha Pencipta yang melalui pengakuan yang tertanam dari dalam diri bahawa hak penciptaan dan mengembangkan sesuatu dari suatu keadaan pada keadaan yang lain sampai mencapai keadaan yang sempurna hanya hak Allah. Allah telah menciptakan bumi dan langit dan apa-apa yang berada di antara keduanya, memiliki, merencanakan, menciptakan, mengatur, memelihara serta menjaga seluruh alam semesta menuju kesempurnaannya.

Konsep dasar dari tauhid rububiyah adalah mempelajari alam dari sisi penciptaanya dan hikmah di sebalik penciptaan itu, sehingga boleh ditarik garis lurus antara pembuktian melalui ilmu pengetahuan yang diamanahkan Allah kepada orang-orang yang dikehendakiNya dengan petunjuk dan tuntunan Allah melalui Al-Quran dan Hadith.

Pemahaman penciptaan alam menuju kesempurnaannya juga meliputi suatu proses yang berjalan secara terus menerus dari tidak adanya sampai kepada pengembalian kepada asal sebelum adanya alam, sehingga yang tertinggal hanya pemahamannya dan keyakinan hati yang mengacu kepada “Sesungguhnya semua berasal dari Allah dan akan kembali kepada Allah”.

2. Tauhid Uluhiyah

Tauhid Uluhiyah iaitu mengesakan Allah dengan perbuatan-perbuatan hambaNya atau mengesakan Allah melalui ibadah-ibadah yang dilakukan hamba yang bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah sesuai dengan syariat yang diperbolehkan, kerana apabila dipandang dari sudut hukum, seluruh ibadah yang dilakukan seorang hamba hukumnya haram untuk dilaksanakan kecuali ada hukum syariat yang membolehkannya. Sehingga sah tidaknya sesuatu amalan ibadah yang dilakukan seorang hamba tergantung kepada ada tidaknya aturan yang mengaturnya.

Kunci pemahaman tauhid uluhiyah ini adalah pada pencapaian akhir tujuan ibadah iaitu pada sebab dari ibadah tersebut dilaksanakan. Setiap ibadah yang dilaksanakan hanya kerana Allah dan teruntuk hanya untuk Allah, maka ketika itu ibadah akan menjadi asas utama untuk mendekatkan diri kepada Allah.

“Apabila hambaKu merangkak mendekati Aku, maka Aku akan berjalan mendekatinya, Apabila hambaKu berjalan mendekati Aku, maka Aku akan berlari mendekatinya, apabila hambaKu berlari-lari mendekati Aku, maka Aku ada bersamanya”.

3. Tauhid Asma dan Sifat

Tauhid Asma dan Sifat iaitu mengesakan Allah melalui pengakuan dan penghayatan tentang nama-nama dan sifat-sifat Allah serta hikmah yang terkandung di dalam setiap nama dan sifat Allah sesuai dengan tuntunan Al-Quran dan Hadith.

Tauhid Asma dan Sifat ini merupakan penafsiran dan penterjemahan serta hikmah yang disampaikan melalui sifat-sifat Allah serta nama-nama agung yang dipilihNya untuk memperkenalkan diri kepada makhluk ciptaanNya.

Sebagai makhluk, manusia tidak mempunyai kesanggupan untuk mengenal Allah secara nyata sehingga untuk mengenal Allah, manusia hanya biasa melakukan dengan mengikuti cara-cara yang dipilih Allah dalam memperkenalkan diriNya, seperti Allah memperkenalkan dirinya dengan nama-nama yang tercantum dalam al-Asma al-Husna yang sekali gus di dalamnya terkandung hakikat dari zat yang memiliki nama tersebut.

Sifat Allah melalui tauhid asma dan sifat difahami sebagai sifat yang maha sempurna. Sifat yang hanya dimiliki oleh Allah dan tidak dimiliki dan diberikan kepada makhluk, sehingga hanya Allah yang memiliki sifat itu. Jika sifat-sifat yang dimiliki Allah juga dimiliki oleh makhluknya, tentunya tidak ada lagi perbezaan yang membezakan antara tuhan dan makhluk ciptaanNya.

Adapun yang menjadi kajian dalam posting ini, lebih dititik beratkan kepada kajian tauhid asma dan sifat kerana di samping mencakupi tauhid rububiyah dan tauhid uluhiyah, juga dengan sedikit sentuhan logik dalam kajian ini, hakikat ketuhanan akan lebih mudah difahami sehingga dikatakan dengan pemahaman tauhid asma dan sifat ini sebagai jalan pintas untuk cepat bertemu Allah.

No comments:

Post a Comment