Friday, July 16, 2010

Hakikat Zat Pada Sifat Allah

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH.............

ISTI'AZATI BILLAH, WABTIDAIE BISMILLAH, WA KULLULHAMDI LILLAH, WASSOLATU WASSALAMU 'ALA RASULILLAH, WA 'ALA ALIHI WA ASHABIHI WA MAN WALAH.............

SUBHANAKALA ‘ILMALANA ILLA MA ‘ALLAMTANA, INNAKA ANTAL’ALIMUL HAKIM, RODHITU BILLAHI RABBAN WABIL ISLAMI DINAN WA BIMUHAMMADIN NABIYAN WA RASULA.............

AMMA BA'DU,

Setelah menyelesaikan penelitian tentang sifat wujud dan sifat hayat yang merupakan dua sifat yang utama bagi Allah swt, maka penelitian selanjutnya pada topik Hakikat Zat Pada Sifat Allah ini, sesungguhnya kita sudah memasuki fasa kesimpulan dan aplikasi daripada pemahaman yang sudah dibahas, ke dalam aktiviti kehidupan kita sehari-hari dan di dalam perlaksanaan ibadah wajib dan ibadah sunnah, sebagai pengamalan syariat ajaran agama Islam.

Sebagaimana yang telah disampaikan pada posting-posting sebelumnya bahawa, sifat-sifat yang dimiliki oleh Allah swt sebagai Tuhan adalah sifat-sifat yang hanya dimiliki oleh Allah swt sahaja, tidak dimiliki oleh makhluknya. Apabila sifat-sifat tersebut terdapat pada makhluk, maka bererti sifat tersebut bukan sifat Allah swt kerana Allah swt sebagai Tuhan tidak boleh disamakan, tidak boleh disetarakan dengan apapun juga samada dari sudut zat, sifat ataupun perbuatannya. Itulah tauhid yang benar lagi lurus yang kita tidak boleh tersesat di dalamnya.

Pada posting sebelumnya juga telah difahami bahawa, dengan penakrifan daripada sifat-sifat Allah swt yang telah dilakukan oleh ulama-ulama Ahlul Sunna Wal Jamaah sebelumnya, sesungguhnya telah membuka satu ruang dan peluang kepada kita sebagai makhluk yang berakal untuk mengungkap tentang hakikat daripada Allah swt itu secara nyata, kerana hubungan antara zat dan sifat adalah hubungan yang saling berkait, di mana keberadaan suatu zat akan biasa diketahui dan dijelaskan melalui sifat-sifatnya dan sifat-sifat yang dikandung oleh zat adalah penggambaran daripada zat itu sendiri. Dengan logik yang sederhana dapat dinyatakan bahawa, di mana ada zat, maka di situlah sifatnya berada dan di mana sifat terlahir, maka di situ juga sesungguhnya zatnya berada.

Ungkapan atau contoh yang sangat logik dan mudah untuk difahami tentang hubungan antara zat dan sifat adalah dengan memahami sifat daripada api iaitu panas. Panas merupakan sifat yang dikandung oleh api, di mana panas itu terasa, maka di situlah api itu berada. Apabila semakin panas kita rasakan, maka sesungguhnya semakin dekat kita dengan sumber panas itu iaitu api, sehingga semakin dekat kita dengan api, maka kita akan semakin merasakan panasnya api itu. Dan sebaliknya, apabila semakin jauh kita daripada api, maka panasnya api akan kita rasakan semakin berkurang. Di mana ada panas di situlah ada api, panas adalah sifat dan api adalah zatnya.

Akibat daripada panas yang ditimbulkan akan berkadar terus dengan jarak yang berhasil dicapai oleh suatu benda dengan sumber panas atau api tersebut. Semakin dekat keberadaan suatu benda dengan sumber panas, maka akan semakin besar panas yang diserap benda dan semakin besar juga panas yang disalurkan benda tersebut kepada benda-benda di sekitarnya.

Semakin jauh keberadaan suatu benda dengan sumber panas, maka akan semakin kecil panas yang diserap benda itu dan semakin kecil juga panas yang disalurkan benda tersebut kepada benda-benda di sekitarnya. Sehingga ketika tidak ada lagi jarak di antara suatu benda dengan sumber panas, maka benda itu dinyatakan berada dalam sumber panas itu, maka benda itu akan terbakar, menjadi sebahagian bahan bakar yang menyalakan atau menghidupkankan api, bukan menjadi api.

Kedekatan Allah swt sebagai Tuhan dengan makhluk pada hakikatnya tidak merubah makhluk menjadi Tuhan, tetapi hanya mempertegaskan pembuktian atau memperjelaskan keberadaan sifat Allah swt saja.

Pada peringkat inilah sebetulnya fahaman tauhid lebih banyak disesatkan oleh iblis dari golongan jin sehingga terbentuk pemahaman bahawa makhluk boleh menyatu dengan Tuhannya (untuk yang memahami jin adalah sebahagian dari iblis). Dan pada peringkat ini jugalah sebahagian ahli sihir yang mengaku menguasai atau memiliki ilmu putih (padahal itu adalah sihir juga) menekankan pemahamannya, sehingga para iblis yang telah menguasi sihir tertentu menyakinkan kepada para budaknya itu (tukang sihir), seolah-olah kehendak penyihir tersebut merupakan iradatNya Allah swt, padahal semua itu hanyalah tipuan iblis dari kelompok jin belaka.

Telah banyak para alim dan orang-orang yang mengaku sebagai ahli tariqat dan ahli tasawuf terjebak dalam pemahaman ini, sehingga banyak sekali ditemui kelompok-kelompok tariqat dan pengajian tasawuf yang sesat dan menyesatkan pengikutnya seperti pemahaman bahawa, pencapaian maqam tertentu pada keyakinan tauhid yang difahami, telah menggugurkan ikatan hukum syariat padanya dan setiap yang dilakukan adalah Haq di atas kehendak Allah swt.

Sesungguhnya pemahaman tauhid seperti itu (dan masih banyak lagi pemahaman tauhid yang tersesat dan atau dianggap sesat), kebanyakannya adalah disebabkan oleh kurang lengkapnya dan ketidaksempurnaan pemahaman tauhid yang diyakini oleh seseorang itu. Sebahagian lagi disebabkan oleh dorongan nafsu yang dikendalikan oleh jin yang memang bertugas dan telah mendapat izin rasmi daripada Allah swt untuk menyesatkan umat manusia yang tidak mampu menguasai dan mengendalikan nafsunya dengan baik.

Pada bahagian akhir daripada topik Hakikat Zat Pada Sifat Allah ini, diingatkan kembali agar jangan berhenti memahami kajian hakikat zat Allah swt melalui sifat-sifat Allah hingga setakat ini sahaja. Pada posting selanjutnya, kita akan mencuba melanjutkan Hakikat Zat Pada Sifat Allah secara lebih mendalam dan mengaplikasikannya dalam kehidupan dan ibadah, insya Allah…

Fahamilah kembali posting ini daripada awal secara berulang-ulang tentang topik Hakikat Tauhid kerana posting yang sudah disampaikan sebelum ini merupakan rangkaian topik yang saling berkaitan. Kalau hanya memahami satu bahagian sahaja, kebiasaannya mungkin menimbulkan kebingungan dan keraguan atau melahirkan pemahaman tanpa dasar yang pada akhirnya menimbulkan ketaksuban (yang selalu merasa paling benar) dengan menganggap selain daripada pemahaman yang diyakininya adalah sesuatu yang salah atau dianggap bid’ah. Padahal kebenaran yang sesungguhnya hanya milik Allah swt saja. Tugas kita hanya meyakini sebanyak yang kita fahami saja. Wallahu a’lam…

1 comment: