Wednesday, June 30, 2010

Ternyata Allah Bukan Tuhan Yang Sesungguhnya

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH.............

ISTI'AZATI BILLAH, WABTIDAIE BISMILLAH, WA KULLULHAMDI LILLAH, WASSOLATU WASSALAMU 'ALA RASULILLAH, WA 'ALA ALIHI WA ASHABIHI WA MAN WALAH.............

SUBHANAKALA ‘ILMALANA ILLA MA ‘ALLAMTANA, INNAKA ANTAL’ALIMUL HAKIM, RODHITU BILLAHI RABBAN WABIL ISLAMI DINAN WA BIMUHAMMADIN NABIYAN WA RASULA.............

AMMA BA'DU,

Mengenal Tuhan adalah pelajaran pertama yang seharusnya diajarkan oleh setiap ibubapa kepada anak-anaknya, kerana mengenal Tuhan dengan segala sifat yang menyertainya merupakan kelurusan tauhid yang terpenting, yang mesti difahami dan diyakini oleh setiap manusia yang memilki akal.

Sekarang jika kamu ditanya: Siapakah Tuhanmu? Maka, jawablah bahawa “Tuhanku adalah Allah, Tuhan Yang Maha Esa, Tuhan yang menjadi sebab dari sekalian sebab dan Tuhan yang menjadi tempat bergantung segala sesuatu, tidak beranak dan tidak pula diperanakkan, tidak ada sesuatu pun yang setara dengan Dia”.

Itulah Allah, Tuhan yang tidak ada yang berhak disembah melainkan Dia semata-mata. Dia Tuhan yang tidak pernah tidur, kekal selama-lamanya dan terus menerus mengurus hambanya, tidak mengantuk lagi pula tidak pernah tidur, Dia yang memiliki apa-apa yang ada di bumi dan apa-apa yang ada di langit. Sesungguhnya Tuhan itu adalah Allah, Tuhan Yang Maha Esa dan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Jawaban tersebut tentunya bukan hanya sekadar jawapan yang terlahir dari lisan saja, tetapi merupakan ungkapan hati yang mengandungi konsep taat, tunduk dan patuh atas semua perintah yang telah diperintahkanNya, baik itu perintah untuk meninggalkan segala sesuatu ataupun perintah untuk mengerjakannya atau secara umum dikatakan, menghindari semua laranganNya dan mengerjakan semua perintahNya tanpa sebab yang lain selain dari sebab kerana Dia. Itulah keyakinan tauhid yang benar lagi lurus.

Lebih jauh, sesungguhnya asal dari perkataan “Allah” adalah kata “al-Ilah” yang bererti sesuatu yang disembah oleh sesuatu yang rendah di hadapanNya, maka itu dikatakan dengan “Ilah” dengan bentuk jamaknya “Aalihah” yang bererti tuhan-tuhan.

Orang-orang kafir menamakan tuhan-tuhan mereka dengan “Alihah” kerana menurut keyakinan mereka, berhala-berhala dan patung-patung itu adalah tuhan-tuhan mereka dan tuhan-tuhan itu berhak untuk disembah, sehingga penamaan “Alihah” bukan berasal dari makna yang dikandung nama tersebut, tetapi lebih berdasarkan keyakinan waktu itu. Ibnu Atsir menyatakan bahwa nama “Ilah” diambil dari kata “Alihah”. Jadi kata “Ilah” bererti sesuatu yang dianggap tuhan atau yang dipertuhankan.

Pemakaian kata Allah sebagai nama bagi Tuhan ‘azza wajalla Yang Maha Esa dalam konsep pemahaman hukum Islam, bukan pemberian nama tersebut oleh makhluk yang menyembahNya, tetapi merupakan sebutan oleh Tuhan sendiri tentang diriNya, tidak ada satu makhluk pun di dunia ini yang berhak memberikan nama untuk Tuhan ‘azza wajalla. Allah telah memperkenalkan diriNya sendiri dengan nama yang dipilihNya sendiri melalui ayat-ayat tauhid yang dimuatkan di dalam isi kandungan Al-Quran dan Hadith Rasulullah Muhammad saw.

Berdasarkan pendapat-pendapat di atas dan berapa pendapat lain yang terkenal, dapat disimpulkan bahawa kata Allah yang dipakai sebagai nama oleh Tuhan ‘azza wajalla merupakan kata serapan dan segala sesuatu yang disembah selain daripada Allah, termasuk di dalam berdoa meminta pertolongan dan menjadi sebab segala sesuatu, maka ia telah dianggap sebagai Tuhan, Tuhan yang disembah.

Dalam posting ini dinyatakan bahawa sembahan-sembahan itu tidak benar dan sesat, kecuali sembahan-sembahan itu adalah Allah yang merupakan Tuhan Yang Maha Esa, Tuhan yang telah menciptakan semua makhluk dan Tuhan bagi semua makhluk yang ghaib ataupun yang nyata, sebagaimana yang telah dimaklumi oleh bangsa Arab di dalam pengucapan mereka dan di dalam Al-Quran yang diturunkan di dalam bahasa Arab, yang mudah dimengerti dan difahami semua manusia yang mahu mempelajarinya.

Jadi, setelah kita melakukan penelitian dalam konsep yang lain, teranglah dan nyatalah bagi kita bahawa Allah bukanlah Tuhan yang sesungguhnya. Allah adalah nama yang agung, yang digunapakai oleh Tuhan ‘azza wajalla untuk memperkenalkan diriNya sendiri kepada hamba-hambaNya. Dan ketika Allah menjadi menjadi Tuhan, maka kepadaNyalah terletak segala sembah dan pergantungan. Wallahu a’lam…

No comments:

Post a Comment