Sunday, June 27, 2010

Allah Adalah Nama Yang Utama Bagi Tuhan

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH.............

ISTI'AZATI BILLAH, WABTIDAIE BISMILLAH, WA KULLULHAMDI LILLAH, WASSOLATU WASSALAMU 'ALA RASULILLAH, WA 'ALA ALIHI WA ASHABIHI WA MAN WALAH.............

SUBHANAKALA ‘ILMALANA ILLA MA ‘ALLAMTANA, INNAKA ANTAL’ALIMUL HAKIM, RODHITU BILLAHI RABBAN WABIL ISLAMI DINAN WA BIMUHAMMADIN NABIYAN WA RASULA.............

AMMA BA'DU,

Ketika Allah Menjadi Tuhan. Allah adalah nama yang utama dan sangat terkenal serta paling luhur dari Tuhan ‘azza wajalla yang Maha Mulia, sehingga tidak ada satu pun manusia di dunia ini, baik dari kalangan muslim dan golongan kafir serta atheis sekalipun, yang apabila ditanyakan kepadanya tentang kata “Allah”, tentunya sudah biasa dipastikan jawapannya adalah “Allah adalah salah satu nama tuhan”. Tidak ada perbezaan pendapat tentang itu, sehingga kata Allah sudah mutlak menjadi nama Tuhan ‘azza wajalla dan tidak satu makhluk pun yang diizinkan memakai nama dengan kata Allah, serta kata Allah sudah dicabut dari lisan makhluk selain sebutan untuk Tuhan ‘azza wajalla sahaja.

Allah adalah nama yang paling luhur dan paling agung bagi Zat Yang Maha Esa yang telah disebutkan dalam Al-Quran sebanyak 2696 kali dan hadith Rasulullah Muhammad saw tentang keluhuran nama Allah menyatakan sebagai berikut;

“Dari Mush’ab bin Sa’din dari bapanya berkata: Seorang arab Badawi datang kepada Rasulullah saw lalu berkata, ajarkan saya satu kalimat yang baik untuk saya ucapkan! Rasulullah saw berkata: Katakanlah: “Tidak ada Tuhan kecuali Allah Yang Maha Esa tidak ada sekutu bagiNya, segala pujian bagi Allah, Maha Suci Allah yang menguasai seluruh alam, dan tidak ada daya serta kekuatan kecuali atas pertolongan Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Bijaksana”. Kemudian beliau saw berkata, “Semuanya hanya untuk Allah” (HR : Muslim).

Serta dalam beberapa ayat Al Quran, Allah telah menerangkan dan memperkenalkan diriNya sendiri dengan sangat nyata dan sangat jelas seperti:

“Kami tidak mengutus seorang rasul pun sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Aku, sembahlah olehmu sekalian akan Aku” (Al-Anbiya’ : ayat 25)

“Dan Tuhanmu adalah Allah Yang Maha Esa, tidak ada Tuhan lagi kecuali hanya Dia Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang (Al-Baqarah : ayat 163)

“Katakanlah, sesungguhnya yang diwahyukan kepadaku adalah; Bahawasanya Tuhanmu adalah Allah Yang Maha Esa” (Al-Anbiya’ : ayat 108 )

“Katakanlah; Allah adalah Tuhan yang Maha Esa, Allah adalah Tuhan yang bergantung kepadaNya segala sesuatu, Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia” (Al Ikhlash : ayat 01-04)

Nama-nama lain yang yang dimilki oleh Allah apabila disebutkan bersamaan dengan nama Allah itu, maka kedududukannya hanya sebagai sifat seperti Ar Rahman, Ar Rahim dalam ayat pertama surat Al-Fatihah “Bismillahir rahmanir rahim”, yang bererti; “Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang”. Rahman dan Rahim menjadi sifat daripada Allah yang Maha Pengasih dan sifat daripada Allah yang Maha Penyayang.

“Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama, seratus kurang satu. Barangsiapa yang menghitungnya (menjaganya) akan masuk syurga” (HR : Bukhari)

“Dia (Allah ) itu ganjil, yang menyukai hal-hal yang ganjil” (HR : Bukhari)

Setiap nama-nama Tuhan selain daripada kata Allah atau sifat-sifatNya adalah penjelasan daripada namaNya, kerana itu Ibnu Qayyim mengatakan bahawa, Allah adalah nama yang mencakupi sifat-sifat Allah yang Maha Sempurna dan Maha Agung, termasuk dalam seluruh nama yang terkandung di dalam al Asma al Husna dan sifat-sifatNya yang luhur.

Allah tidak boleh dipanggil dan diseru baik dalam zikir ataupun dalam doa dengan nama-nama yang bukan namaNya atau, Allah tidak boleh disebut dengan nama-nama yang diciptakan manusia selain dengan nama-nama yang sudah diberikan dan diperkenalkan sendiri oleh Allah tentang diriNya dalam ayat-ayat Al-Quran dan nama-nama yang sudah disampaikan oleh baginda Rasulullah Muhammad saw melalui sunnah baginda.

“Allah memiliki al Asmaul Husna (nama-nama yang baik), maka mohonlah kepadaNya dengan nama-nama itu, dan tinggalkan orang-orang yang menyimpang dari menyebut namaNya kerana mereka akan mendapat balasan dari apa yang mereka kerjakan” (Al-A’raf : ayat 180)

Dalam ayat tersebut, Allah memerintahkan agar kita menyeru dan berdoa kepadaNya dengan nama-nama pilihan yang dimilikinya, sehingga jika ada yang mengisbatkan sebuah nama kepada Allah, hal itu tidak layak dilakukan dan diikuti.

Khatabi telah memperingatkan bahawa tidak hanya orang awam yang terjebak dalam pemahaman yang keliru tentang nama-nama Allah ini, tetapi banyak para ulama yang terjebak dalam ketidakbenaran itu seperti memberikan nama untuk Allah dengan nama-nama yang bersifat ikhbar (pengkhabaran) kerana menurut Sulaiman Al-Asyqar, ruang kajian ikhbar lebih luas daripada kajian penamaan terhadap Allah.

Selain ikhbar, sebahagian ulama juga telah memberikan penamaan terhadap Allah dengan nama-nama yang berkonsepkan negatif. Ibnu Hajar mengatakan bahawa, para ulama telah sepakat bahawa menamai atau mensifati Allah dengan sesuatu yang menimbulkan kesan negatif tidak boleh atau dilarang, yang berkemungkinan penggunaan nama-nama yang berkonsepkan negative tersebut akan disalah maksudkan dengan Allah dan secara tidak langsung akan membawa kepada penyelewengan pemahaman tentang nama-nama dan sifat-sifat Allah.

Kembali kepada topik “Allah adalah nama yang utama dan sangat terkenal serta paling luhur dari Tuhan ‘azza wajalla yang Maha Mulia”, Rasulullullah Muhammad saw menganjurkan kepada umatnya untuk berdoa dengan nama-nama yang dimiliki oleh Allah yang Maha Agung. Jadi, doa-doa kebaikan yang disampaikan kepada Allah hendaknya dengan memakai nama-nama Allah yang Maha Mulia sepertimana hadith baginda:

“Rasulullah di suatu ketika, mendengar para sahabatnya berdoa dengan membaca sejumlah doa, baginda menjelaskan kepada mereka bahawa doa yang telah mereka baca itu adalah doa-doa yang mengandungi nama Allah yang Maha Agung, yang jika diseru dengan doa tersebut, maka Allah akan memenuhinya, dan jika dimohon maka Allah akan member perkenanNya”.

Rasulullah pernah mendengar seorang sahabat berdoa dengan mengatakan “Tuhanku, sesungguhnya akau memohon kepadaMu, aku bersaksi bahawa Engkau adalah Allah, tidak ada Tuhan selain Engkau, Zat yang Esa, tempat bergantung segala sesuatu, yang tidak beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorangpun yang menyamaiNya”. Rasulullah saw kemudian bersabda, “Demi Zat yang jiwaku berada di dalam genggamanNya, dia benar-benar berdoa dengan menggunakan nama Allah yang Maha Agung, yang jika Dia diseur, maka Dia akan menjawab dan jika diminta, Dia akan member”. ( HR : Tirmizi dan Abu Daud )

Jadi berdasarkan hadith di atas, dapat disimpulkan bahawa berdoa dengan memakai atau bertawassul dengan nama-nama Allah yang Maha Mulia, akan membuat atau menjadi salah satu sebab doa yang disampaikan kepada Allah akan lebih cepat dikabulkan, insya Allah… Wallahu a’lam…

No comments:

Post a Comment