Wednesday, June 23, 2010

Sebelum Allah Menjadi Tuhan

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH.............

ISTI'AZATI BILLAH, WABTIDAIE BISMILLAH, WA KULLULHAMDI LILLAH, WASSOLATU WASSALAMU 'ALA RASULILLAH, WA 'ALA ALIHI WA ASHABIHI WA MAN WALAH.............

SUBHANAKALA ‘ILMALANA ILLA MA ‘ALLAMTANA, INNAKA ANTAL’ALIMUL HAKIM, RODHITU BILLAHI RABBAN WABIL ISLAMI DINAN WA BIMUHAMMADIN NABIYAN WA RASULA.............

AMMA BA'DU,

Sebelum Allah Menjadi Tuhan, ketika semua makhluk belum ada, bumi dan langit belum diciptakan, syurga dan neraka belum ada. Keadaan itu bagi kalangan para ahli tasawuf dikenali dengan sebutan “Alam Sunyi”. Pada keadaan “Alam Sunyi” tersebutlah, Zat berdiri dengan nurNya dan dengan NurNya itu Zat berdiri dengan sendirinya serta dengan NurNya iaitu Zat terdiri dengan sendirinya, tanpa sebab yang menyebabkannya.

Tahap selanjutnya, daripada NurNya itu timbullah sifat wujud daripada Zat yang bererti ada. Dan mulai saat itu, Zat tersebut menjadi ada dengan sifat wujudnya atau adanya Zat tersebut dengan sifat wujudNya itu. Sehingga tanpa sifat wujud itu, Zat hanyalah Zat semata-mata kerana belum ada sifat yang menyebabkan adanya. Dengan telah adanya sifat wujud yang bererti ada, adanya Zat itu dengan terpancarnya Nur daripada Zat, sehingga Nur yang terpancar daripada Zat adalah sesuatu yang membuktikan adanya Zat. Tanpa Nur yang memancar dari Zat, sifat wujud dari Zat tidak boleh dibuktikan.

Ini merupakan pemahaman yang sangat penting, kerana sebagai makhluk, kita tidak diberi hak atau kita tidak diberi kuasa ilmu untuk membicarakan tentang Zat Tuhan. Sebagai makhluk, kita hanya diberi ruang yang terbatas untuk penelitian tentang perbuatan Tuhan (Zat) sahaja, iaitu sesuatu yang sudah diciptakan dan atau dizahirkan oleh Tuhan (Zat) atau sesuatu yang sudah ada dan diadakan, sehingga apabila sesuatu itu telah ada, kita boleh dan diberi hak untuk melakukan penelitian dan perbahasan, sesuai dengan keterbatasan kemampuan yang dimiliki.

Kembali kepada pancaran Nur yang menjadi bukti daripada adanya Zat yang sebelumnya Zat itu berdiri sendiri dengan NurNya, maka selanjutnya Nur tersebutlah yang melahirkan sifat-sifat daripada Zat secara keseluruhan. Nur yang memancar daripada Zat itulah yang kemudian difahami sebagai Nur Muhammad.

“Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu Rasul kami, menjelaskan kepadamu banyak daripada isi Al Kitab yang kamu sembunyikan dan banyak (pula yang) dibiarkannya. Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya daripada Allah dan kitab yang menerangkan” (Al Maa-idah : ayat 15). Cahaya di dalam ayat ini maksudnya Nabi Muhammad s.a.w. dan Kitab maksudnya Al Quran.

Jabir ibn `Abdillah r.a. berkata kepada Rasullullah s.a.w: “Wahai Rasullullah, biarkan kedua ibu bapaku dikorban untukmu, khabarkan perkara yang pertama Allah jadikan sebelum semua benda!”. Baginda berkata: “Wahai Jabir, perkara yang pertama yang Allah jadikan ialah cahaya Rasulmu daripada cahayaNya, dan cahaya itu tetap seperti itu di dalam KekuasaanNya selama KehendakNya, dan tiada apa-apa lagi pada masa itu” (al-Tilimsani, Qastallani, Zarqani ). `Abd al-Haqq al-Dihlawi mengatakan bahawa hadith ini sahih.

Kemudian daripada Nur Muhammad, terciptalah Lauhul Mahfuz, Arasy dan Qalam. Qalam kemudian diperintahkan untuk menulis la ilaha illallah muhammadur rasulullah. Selanjutnya, Qalam melanjutkan penulisan tentang penciptaan seperti bumi dan langit, syurga dan neraka, malaikat dan iblis serta semua makhluk lainnya, termasuk manusia, Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul serta umatnya yang patuh dan umat yang derhaka sehingga hari kiamat kelak, yang kemudian dikenali dengan Qadha dan Qadar. Dari Nur Muhammad itu jugalah kemudian terciptanya Adam ‘alaihis salam.

“Bila Tuhan menjadikan Adam, Dia menurunkan aku dalam dirinya (Adam). Dia meletakkan aku dalam Nuh semasa di dalam bahtera dan mencampakkan aku ke dalam api dalam diri Ibrahim. Kemudian meletakkan aku dalam diri yang mulia-mulia dan memasukkan aku ke dalam rahim yang suci sehingga Dia mengeluarkan aku daripada kedua ibubapaku. Tiada pun dari mereka yang terkeluar”. (HR : Hakim,Ibn Abi `Umar al `Adani)

Dari pemahaman yang singkat di atas, dapat kita membuat suatu kesimpulan bahawa sebelum Allah menjadi Tuhan, maka yang ada pada saat itu hanyalah Zat semata-mata, yang terdiri dengan sendirinya, dengan NurNya dan Allah menyatakan dirinya sebagai Tuhan setelah Allah melahirkan sifat-sifatnya melalui Nurnya tersebut. Nur Allah itu kemudian dinyatakan sebagai Nur Muhammad, sehingga melalui Nur Muhammad tersebutlah, Allah melahirkan sifat-sifat ketuhanan pada makhlukNya.

Selanjutnya melalui posting yang singkat ini, dapatlah kiranya difahami sedikit sebanyak tentang konsep pemahaman yang menyatakan bahawa “Zat pada Allah, Sifat Pada Muhammad, Rupa pada Adam dan Rahsia pada Diri Kita”.

Insya Allah, pada posting selanjutnya, kita akan cuba membahaskan tentang “Hakikat Nur Muhammad” dalam kaitannya dengan “Sifat Allah” dan hubungannya dengan “Adam” sebagai manusia yang keberadaannya di dunia ini pada hakikatnya hanyalah untuk melahirkan atau menyatakan Nur Muhammad yang merupakan sifat daripada Zat Tuhan yang bernama Allah.

Sebagai catatan daripada posting ini, perlu disampaikan bahawa ayat “Zat berdiri dengan NurNya” bukan difahami dengan konsep “Zat” dan “Nur” yang terpisah. Pemisahan dilakukan hanyalah semata-mata untuk membangunkan pengertian dan pemahaman tentang kelahiran sifat dari Zat. Wallahu a’lam…

4 comments:

  1. Bila penulis ini ada kesempatan untuk mendalami ilmu perbintangan (micro cosmos dan macro cosmos) niscaya ceritanya menjadi lain.

    ReplyDelete
  2. Bila penulis ini ada kesempatan untuk mendalami ilmu perbintangan (micro cosmos dan macro cosmos) niscaya ceritanya menjadi lain.

    ReplyDelete