Monday, December 28, 2009

TERTIB : MELIPUTI SEMUA KERJA

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH.............

ISTI'AZATI BILLAH, WABTIDAIE BISMILLAH, WA KULLULHAMDI

LILLAH, WASSOLATU WASSALAMU 'ALA RASULILLAH,

WA 'ALA ALIHI WA ASHABIHI WA MAN WALAH.............

SUBHANAKALA ‘ILMALANA ILLA MA ‘ALLAMTANA, INNAKA ANTAL’ALIMUL HAKIM, RODHITU BILLAHI RABBAN WABIL ISLAMI DINAN WA BIMUHAMMADIN NABIYAN WA RASULA.............

AMMA BA'DU,

Bertemu lagi untuk kali ini, moga taufiq dan ‘inayahNya membantu kita untuk memahami akan segala pernyataanNya, amin ya rabbal ‘alamin.............

Secara umumnya, tertib yang dimaksudkan dengan ADANYA DIAM SEKETIKA itu bolehlah juga dikatakan thoma’ninah, iaitu keadaan diam seketika setelah selesai sesuatu pergerakan perbuatan sebelum bergerak kepada perbuatan yang lain di dalam solat samada rukun mahu pun sunat. Renungkanlah di dalam takbiratul ihram, lafaz ALLAHU AKBAR itu hanya mempunyai lapan huruf hijaieyah, dan bukannya tujuh ataupun sembilan. Seandainya lafaz takbiratul ihram itu mempunya tujuh atau sembilan ataupun selain daripada huruf yang lapan itu, maka nyatalah bahawa batal rukun tersebut, dan pastilah solat itu pun terbatal.

Ada pun di dalam bacaan al Fatihah pula, setiap ayat yang terkandung di dalam al Fatihah itu merupakan satu komunikasi dua hala antara si hamba dengan Tuhannya yang bernama Allah di mana Allah akan menjawab ketika mana kita waqaf pada setiap ayat tersebut. Seperti yang kita sedia maklum bahawa al Fatihah merupakan satu konsep yang menyatakan zat wajibal wujud yang bernama Allah dan hambaNya, dengan itu nyatalah pada menghukumkan antara dua martabat iaitu wajibal wujud dan mumkinal wujud. Maka nyatalah akan hakikat insan itu ialah makhluqun (dijadikan) dan ma’dumun (kosong / tiada punya apa-apa daya).

Ketika ruku’, i’tidal, sujud dan duduk antara dua sujud juga melibatkan isu tertib ini, yang dari segi fiqhnya dikatakan thoma’ninah. Apa-apa bacaan ketika perlakuan rukun-rukun ini hendaklah dilaksanakan ketika mana telah nyata atau sempurna perbuatan tersebut. Dengan kata lain sebagai contoh, hendaklah ruku’ sehingga sempurnanya ruku’ itu dan disusuli dengan ADANYA DIAM SEKETIKA, maka diturutilah pula dengan tasbihnya. Pembacaan tasbih ini juga masih terikat dengan ADANYA DIAM SEKETIKA iaitu membaca tasbih dengan lafaz yang jelas dan menunaikan hak-hak setiap huruf yang terkandung di dalam lafaz tasbih tersebut. Jika tasbih yang dilakukan itu tiga kali, apabila selesai membaca tasbih yang pertama sebelum dituruti dengan tasbih yang kedua dan ketiga, berilah hak ADANYA DIAM SEKETIKA bagi setiap tasbih tersebut. Begitulah juga di dalam bacaan ketika i’tidal, sujud dan duduk antara dua sujud, pastikan tertib yang bermaksud ADANYA DIAM SEKETIKA itu terlaksana akan haknya dan pada tempatnya. Selain itu, janganlah dilupakan pula akan tertib ketika membaca apa-apa bacaan di dalam apa-apa perbuatan solat, pastikan hak setiap huruf itu terlaksana. Begitulah juga ketika duduk tahiyyat akhir dan membaca tahiyyat akhir.

Marilah kita mengimbas sejarah Rasulullah saw ketika Mi’raj, di mana Baginda saw telah melihat akan para malaikat sedang di dalam keadaan berdiri betul, ruku’, sujud dan duduk tawarruk. Maka Baginda saw bertanyakan kepada Jibril; ‘Apakah yang mereka itu lakukan ya Jibrail?’. Jawab Jibril; ‘Mereka itu adalah para malaikat yang memuji, memuja dan mengagungkan Allah serta mendekatkan diri mereka dengan perbuatan-perbuatan tersebut untuk mendekatkan diri kepada Allah’. Ada pun ketika mereka ruku’ dan bangun tadi (i’tidal) serta ketika mereka sujud dan bangun itu (duduk antara dua sujud) adalah untuk menghormatimu sebagai kekasih Allah. Maka ketika mana di sisi Sidratul Muntaha, Jibril mengatakan bahawa dia tidak lagi dapat menemani Baginda Rasulullah saw kerana seandainya jari Jibril melepasi Sidrah itu, maka pasti hancur akan jari tersebut. Dan ketika Rasulullah saw naik lagi ke atas melepasi Sidratul Muntaha ke SUATU TEMPAT YANG HANYA DIA (ALLAH) DAN KEKASIHNYA MUHAMMAD SAHAJA YANG TAHU, maka terbukalah hijab dan Baginda Rasulullah saw terus mengadap Allah. Bagi menyatakan akan seorang hamba di sisi Rabbnya, baginda Rasulullah saw berdepan dengan Allah di dalam keadaan Baginda saw duduk iftirasy.

Ketika inilah Baginda saw memberi salam kepada Allah dengan ucapan ATTAHIYYATUL MUBARAKATUSSOLAWATUDHOIYIBATU LILLAH. Maka Allah pun menjawab dengan ucapan ASSALAMU ‘ALAIKA AIYUHANNABIYU WARAHMATULLAHI WABARAKATUH. Dan para malaikat pun menyambut salam ini dengan ucapan ASSALAMU ‘ALAINA WA’ALA ‘IBADILLAHISSOLIHIN. Baginda saw pula membuat penyaksian dengan ucapan ASYHADU ALLA ILAHA ILLAH, dan Allah juga membuat penyaksian dengan ucapan WA ASYHADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH. Dan para malaikat pula menyambut dengan bersolawat ke atas Nabi saw dan ahli keluarganya dengan ucapan ALLAHUMMA SOLLI ‘ALA MUHAMMADIN WA’ALA AALI MUHAMMAD. Itulah akan asal usul lafaz di dalam bacaan tahiyyat. Jadi, bacaan tahiyyat ini juga terikat dengan tertib iaitu dengan waqaf pada tempat yang sepatutnya dan disusuli dengan ADANYA DIAM SEKETIKA.

Seandainya kita menjaga akan tertib yang dimaksudkan ini, insya Allah ketenangan hasil daripada solat ataupun boleh juga dikatakan roh solat itu akan kita kecapi. Sekia dahulu untuk kali ini dari saya yang tak bertauliah dan tak punya apa-apa, melainkan hakNya dan pemberianNya semata-mata. Sekian, wallahu a’lam.............

No comments:

Post a Comment