Tuesday, December 8, 2009

Islam, Iman dan Ihsan

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH.............

ISTI'AZATI BILLAH, WABTIDAIE BISMILLAH, WASSOLATU WASSAALAMU 'ALA RASULILLAH,WA 'ALA ALIHI WA ASHABIHI WA MAN WALAH.............

Dengan rahmatNya yg mengizinkanku utk mencoret sepatah dua kata, sebagai renungan bersama, di atas dasar mahabbah, yg mencakupi 'ibta-ul ghoyah' kejadian Adam. Sebagai manusia yang telah terzahir, bebanan 'ghoyah' ini masih menjadi amanah kita. Tetapi di akhir zaman ini, ramai yg terlupa dan alpa, akan hakikat 'ghoyah' kerana terasyik dengan hawa nafsu yang cenderung kepada nilai-nilai maddiah semata-mata.

Ya Ikwani,

Marilah kita merenung sejenak akan awal penciptaan makhluk dan semoga kita diberi taufiq kepada segala yang dicintai dan diredhai Allah ta'ala. Ketahuilah, makhluk yang pertama diciptakan Allah adalah roh Muhammad, yang dicipta daripada cahaya 'jamal' Allah ta'ala sebagaimana firman Allah di dalam hadith Qudsi yang bermaksud; "Aku ciptakan roh Muhammad daripada cahaya zatKu". Rasulullah s.a.w telah bersabda; "Yang pertama diciptakan Allah ialah ruhku. Dan yang pertama diciptakan allah ialah cahayaku. Dan yang pertama diciptakan Allah ialah qalam. Dan yang pertama diciptakan Allah ialah akal".

Hakikat Muhammad disebut 'nur', kerana ianya bersih daripada segala kegelapan yang menjadi penghalang untuk dekat kepada Allah. Hakikat Muhammad juga disebut akal, kerana ianya yang menemukan segala sesuatu. Hakikat Muhammad disebut qalam, kerana ianya yang menjadi penyebab perpindahan ilmu seperti halnya mata pena menjadi pengalih ilmu di alam huruf pengetahuan yang tertulis. Roh Muhammad adalah roh yang termurni sebagai makhluk pertama dan asal seluruh makhluk, sesuai dengan sabdanya; "Aku dari Allah dan orang-orang mukmin adalah dari aku".

Dan dari roh Muhammad itulah, Allah menciptakan semua roh di alam 'Lahut' di dalam bentuk yang terbaik dan hakiki. Alam 'Lahut' merupakan negeri asal bagi seluruh manusia. Selepas itu, Allah menciptakan 'arasy' dari cahaya zat Muhammad. Dan begitu juga makhluk-makhluk yang lain yang berasal dari zat Muhammad. Kemudian, roh-roh ini diturunkan ke alam yang terendah, dimasukkan ke dalam makhluk yang terendah iaitu jasad yang diperbuat daripada tanah (bumi).

Ketika roh berada di dalam jasad, roh lupa akan perjanjian awal di alam 'Lahut, iaitu hari perjanjian; "alastu birabbikum?", dan roh menjawab; "Benar dan kami akui Engkau adalah Tuhan kami". Kerana roh terlupa pada penjanjian tersebut, maka roh tidak dapat kembali ke alam 'Lahut' iaitu negeri asalnya. Dengan kasih sayang Allah ta'ala, maka diturunkan kitab-kitab samawi sebagai peringatan tentang negeri asal ini. Tetapi ya ikhwani, sangat sedikit manusia yang sedar dan kembali serta berkeinginan dan sampai ke alam asal ini. Kerana sedikitnya manusia yang kembali ke alam asal ini, maka Allah ta'ala melimpahkan kenabian kepada roh agung Muhammad Rasulullah s.a.w, penutup penunjuk jalan daripada kesesatan ke alam terang. Nabi mengajak manusia agar kembali dan sampai, serta bertemu dengan 'jamal' Allah yang azali.

Ya ikhwani, sedarlah dan bergegaslah untuk mendapatkan keampunan daripada Allah ta'ala. Ya ikhwani, masuklah pada 'tariq' (jalan kembali kepada Allah), dan kembalilah kepada Allah bersama-sama dengan golongan ahli rohani. Waktu sangat sempit, jalan hampir tertutup dan sulit mencari tempat untuk kembali ke negeri asal. Keberadaan kita di bumi yang hina dan akan hancur ini tidak hanya untuk berpangku dengan makan, minum dan memenuhi nafsu belaka.

Seorang ahli syair pernah berkata; "Nabimu selalu menunggu, sangat khuatir memikirkanmu". Sabda Nabi s.a.w; "Aku mengkhuatiri umatku yang berada di akhir zaman".

Sekian untuk muqaddimah, berjumpa di lain kali, dan teramatlah dialu-alukan ulasan yang membina untuk kebaikan bersama, dan juga teguran seandainya terdapat kesilapan kerana saya tidak punya apa-apa, melainkan kurnia dariNya belaka, wallahu a'lam.............

Wassalam.............

No comments:

Post a Comment