Monday, December 14, 2009

WASIAT IMAM GHAZALI RAHIMAHULLAHU TA’ALA

Imam AlGhazali bangun satu pagi, dan mendirikan solatnya.
Beliau meminta selimut putihnya serta menciumnya dan berbaring sekujur jasadnya.
Kemudian berkata: "Tuhan ! aku menurut perintahMU".
Dan beliau menarik nafasnya yang terakhir.
Dan dibawah lapik kepalanya ditemui rangkap2 kata seperti berikut:
"Sampaikan kepada rakan2ku, tatkala mereka melihat aku 'KEMATIAN'.
Ratapan untukku dan berkabung bagi ku dalam penyesalan.
Jangan kamu percaya bahawa mayatku yang kau lihat ini 'diriku'.
Dengan nama Tuhan aku jelaskan kepada kamu, 'bangkai' ini bukannya 'DIRIKU'.
Aku adalah AR RUH, dan mayat ini cumalah daging.
Ia rumahku dan pakaianku untuk seketika.
Aku adalah 'simpanan yang bernilai' dari topeng yang menghijab.
Topeng yang terbentuk dari debu/ jirim2/atom yang bekhidmat untukku sebagai makam.
Aku adalah 'MUTIARA' yang meninggalkan kulit cengkerangnya.
Aku adalah 'BURUNG', dan jasad ini cuma sangkarku (penjara).
Darinya aku terbang bebas, dan sangkarku ku tinggalkan sebagai 'KENANGAN'.
Syukurku kepada Ilahi, yang telah memerdekakan aku.
Dan menyediakan untukku tempat 'Ketenangan abadi'.
Hingga kini aku 'KEMATIAN', walaupun aku sentiasa hidup disamping kamu2.
Bagaimana aku 'HIDUP' dalam haqiqat dan pakaian kuburku, aku lemparkan.
Dan hari kini, aku berbicara dengan wali2 dipesada yang tinggi.
Tanpa tabir penyekat diantara, Aku menyaksikan 'TUHAN', hadap menghadapi.
Aku merenung "Loh Al Mahfuz" dan didalamnya aku terbaca.
Apa yang telah berlaku, dan sedang berlaku, dan yang akan mendatang.
Biarkan rumahku hancur rubuh, letakan sangkarku didalam bumi.
Lemparkan topeng, ia cuma kenangan, tanpa apa2.
Letakkan pakaianku (jasad), ia cuma pakaian luaranku.
Tempatkan kesemuanya didalam kubur, dan biarkan semuanya dilupakan.
Aku telah menyeberang hayatku, dan kamu tinggal di belakang.
Tempat penginapan kamu, bukan lagi tempat semadiku.
Jangan disangka 'MATI' adalah 'Mati', bahkah ia adalah 'KEHIDUPAN' abadi.
'KEHIDUPAN' yang melampaui segala angan2 yang diidam2kan kini.
Jesteru, dalam dunia, kita dianugerahi 'Tidur/ kelalaian'.
Kematian cuma 'TIDUR' yang dipanjangkan berterusan.
Bahkan, jangan rasa takut tatkala saat 'Kematian' menjelma.
Bahkan ia adalah keberangkatan kesemadian yang diberkati.
Ingatlah sifat kasihan dan sayang Tuhanmu.
Syukurlah atas kelembutanNYA dan marilah.. marilah tanpa rasa takut.
Seperti aku kini, dan kamu pun akan seperti diriku.
Dan aku mengerti yang kamu akan sepertiku.
Jiwa2 manusia pergi dan keluar dan kembali dari Tuhan.
Jasad2 adalah dari unsur2 yang serupa.
Kebaikan dan kejahatan, keseluruhannya milik kita.

Aku sampaikan satu pesanan... bergembiralah...

Semoga Kesejahteraan Tuhan dan kegembiraan bagi kelimpahan untukmu.

No comments:

Post a Comment