Tuesday, September 14, 2010

Hakikat Solawat

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH.............

ISTI'AZATI BILLAH, WABTIDAIE BISMILLAH, WA KULLULHAMDI LILLAH, WASSOLATU WASSALAMU 'ALA RASULILLAH, WA 'ALA ALIHI WA ASHABIHI WA MAN WALAH.............

SUBHANAKALA ‘ILMALANA ILLA MA ‘ALLAMTANA, INNAKA ANTAL’ALIMUL HAKIM, RODHITU BILLAHI RABBAN WABIL ISLAMI DINAN WA BIMUHAMMADIN NABIYAN WA RASULA.............

AMMA BA'DU,

Sebagaimana halnya dengan solawat, salam dinilai sama dengan solawat kerana di dalam ayat Al Quran tentang solawat pada surat al Ahzab ayat 56 yang bermaksud “Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikatNya bersolawat ke atas nabi, wahai orang-orang yang beriman, bersolawatlah kamu semua ke atas nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya”.

Daripada ayat tersebut terlihat bahawa, perintah bersolawat dan mengucap salam penghormatan disampaikan secara bersamaan dan sehingga ketika ini, belum ditemukan sebarang dalil yang lain yang membezakan di antara solawat dan salam yang berasal daripada Al Quran dan hadith Nabi saw selain daripada perbezaan penafsiran hukum oleh para ulama tentang solawat dan salam.

Merujuk kepada surat al Ahzab ayat 56 tersebut, Allah dengan tegas telah menyatakan bahawa solawat dan salam merupakan perintah wajib untuk orang-orang yang beriman. Dan Al Quran sebagaimana yang diimani dan diyakini oleh seluruh orang-orang yang beriman merupakan sumber hukum pertama dan utama di dalam struktur hukum Islam.

Sesungguhnya perbezaan di antara solawat dan salam pada hakikatnya adalah pada tujuan daripada solawat dan salam itu, serta siapa yang bersolawat dan siapa yang menyampaikan salam. Solawat bersifat khusus yang hanya dilakukan oleh Allah swt dan para malaikatNya untuk Rasulullah Muhammad saw, bukan kepada makhluk selain baginda sebagai suatu bentuk penghormatan.

Manusia tidak berhak untuk menyampaikan solawat kepada Rasulullah kerana status atau keadaan manusia selain daripada Rasulullah Muhammad saw semuanya berada di bawah keagungan Rasulullah saw. Solawat tidak boleh disampaikan oleh makhluk yang lebih rendah atau sama tingkatannya kepada yang lebih tinggi atau sama darjat kemuliaannya.

Kerana itu, hanya Allah yang berhak untuk menyampaikan solawat kepada Nabi saw. Sebagai catatan, perlu disampaikan bahawa para malaikat yang bersolawat kepada Nabi saw pada ayat solawat tersebut bukan mengisyaratkan bahawa kedudukan malaikat lebih tinggi daripada Nabi saw tetapi, sebuah penghargaan yang diberikan Allah kepada para malaikatNya.

Kemuliaan Nabi saw berada di atas kemuliaan para malaikat. Bahkan ada sebahagian ulama berpendapat bahawa kedudukan malaikat di sisi Allah berada di bawah kedudukan para wali dan aulia serta orang-orang soleh yang dicintai Allah, kecuali para malaikat khusus seperti malaikat Jibril, Mikail, Malik, Ridwan dan lain-lain. Sedangkan kedudukan para wali Allah, aulia dan orang-orang soleh adalah sebagai penerus atau penyambung risalah yang telah disampaikan oleh Rasulullah Muhammad saw sebagai nabi dan rasul terakhir.

Kerana solawat adalah hak Allah, maka kepada manusia yang beriman hanya diperintahkan untuk menyampaikan salam kesejahteraan kepada Nabi saw. Perkataan solawat yang selama ini kita kenali pada hakikatnya adalah doa yang disampaikan kepada Allah untuk Nabi saw iaitu “Berikanlah kesejahteraan kepada Nabi Muhammad”. Selain itu, solawat hanya dikhususkan untuk Nabi Muhammad saw dan selain kepada baginda hanya disampaikan salam, sehingga solawat bersifat khusus untuk Nabi saw dan salam berlaku secara umum untuk manusia.

Hal ini sesuai dengan pendapat Ibnu Abbas yang mengatakan bahawa, beliau tidak mengetahui ada solawat daripada seseorang kepada orang yang lain selain kepada Nabi saw yang kemudian dibalas oleh Nabi untuk kaum muslimin dan muslimat berupa istighfar. Menurut suatu riwayat, Rasulullah pernah bersabda bahawa, “Solawat yang disampaikan kepada orang lain selain diriku adalah tidak sah” dan at Tsauri mengatakan bahawa, bersalawat kepada selain Nabi saw hukumnya makruh. Pendapat ini sama dengan pendapat Al Baihaqi dan Abdur Razzaq. Riwayat lain menyatakan bahawa, Khalifah Umar bin Abdul Aziz ra pernah di dalam satu surat untuk para gabenornya menyampaikan begini; “…. Saat kau terima suratku ini, perintahkan agar mereka bersolawat kepada Rasulullah saw secara khusus, dan berdo’a untuk kaum muslimin secara umum dan berdoalah sesuka hati setelah melakukan dua hal itu …”.

Imam Al Ghazali mengatakan bahawa untuk setiap doa yang disampaikan kepada Allah, tidak akan diterima apabila tidak didahului dengan solawat kepada Rasulullah saw, sehingga solawat dan salam kesejahteraan kepada Nabi Muhammad saw pada awal doa atau pembukaan doa merupakan salah satu syarat untuk dikabulkan akan doa tersebut oleh Allah swt. Wallahu a’lam…

No comments:

Post a Comment